Zajęcia specjalistyczne w placówce Ośrodek szkolno-wychowawczy im. Piotra Janaszka
Najnowsze:
Zajęcia specjalistyczne realizowane w Naszym Ośrodku
EEG-Biofeedback
U podstaw metody treningu EEG-Biofeedback leży zjawisko sprzężenia zwrotnego (ang. feedback). Polega ono na samoregulacji organizmu pod wpływem dostarczanych mu informacji o jego stanie
Niezależnie od woli trenującego, jego mózg wypróbowując początkowo przypadkowe reakcje „stara się” dopasować je do ustalonego przez terapeutę wzorca. W miarę upływu czasu wynikające z utrwalonych połączeń neuronalnych wzorce reakcji stają się coraz częściej wykorzystywane w sytuacjach codziennych, co dodatkowo utrwala rezultaty treningu. Taki stan jest odbierany jako korzystny dla organizmu. Program komputerowy powoduje przetworzenie sygnału, zapewniając sprzężenie zwrotne, które jest informacją, jakie fale mózgowe mają przewagę w danej chwili.
Wskazania do terapii EEG-Biofeedback.
Wskazania do treningu EEG-Biofeedback mają osoby z problemami
psychologicznymi i psychosomatycznymi o typie:
-zaburzeń koncentracji uwagi i jej utrzymywania
-nadpobudliwości psychoruchowej, ADHD
-zaburzeń procesu uczenia się, w tym specyficznych np. dysleksji
-zaburzeń samooceny i obniżonej zdolności do prezentowania własnych osiągnięć i umiejętności
-zaburzeń zachowania i agresji
-zaburzeń pamięci
-zaburzeń snu
-moczenia nocnego
-zaburzeń nastroju, depresji
-jąkania się
Terapia EEG-Bioefeedback jest wskazana dla niektórych osób z chorobami neurologicznymi i psychiatrycznymi o typie: padaczki, stanów poudarowych, stanów pourazowych czaszki i mózgu, osób z opóźnieniami rozwojowymi, niepełnosprawnościami intelektualnymi, osób z autyzmem lub z objawami ze spektrum autyzmu.
Opracowuje się wiele procedur treningowych, w zależności od potrzeb pacjenta. Podstawowe programy wykorzystywane podczas terapii EEG to, te które redukują napięcie i poprawiają koordynację półkul mózgowych, poprawiają pracę mózgu, poprawiają pamięć, koncentrację, motywację, redukują stres i napięcie.
Terapia ręki
Terapia ręki polega na wykonaniu i doskonaleniu różnych czynności manualnych, dostosowanych do wieku i możliwości dziecka. Terapia ręki ma na celu usprawnianie precyzji ruchów rąk, wyuczenie zdolności skupienia uwagi, patrzenia, wzmacnianie koncentracji, poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej, pozwala przekroczyć „linię środka.
Terapia ręki kierowana jest przede wszystkim do dzieci, które wykazują:
-zaburzenia napięcia mięśniowego;
-trudności z planowaniem ruchowym i uczeniem się nowych czynności manualnych, manipulacyjnych;
-trudności w przenoszeniu ciężaru ciała
-nieprawidłową postawę ciała;
-zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
-problemy z nauką, wykonywaniem czynności samoobsługi i czynności dnia codziennego;
-problemy w zabawach manualnych lub niechęć do tego typu zabaw;
-mało precyzyjne ruchy dłoni, związane z nieprawidłowym napięciem mięśniowym (nadmiernym bądź zbyt małym) – mocno zaciska kredkę/ ołówek bądź kredki wypadają z dłoni;
-problemy grafomotoryczne ;
-niechęć do dotykania niektórych faktur;
-silną potrzebę dostarczania sobie bodźców proprioceptywnych w obrębie kończyn górnych.
Masaż Shantali
Haptonomia – budowanie więzi przez dotyk
-Jest pierwotną formą całkowitego masażu ciała maleńkich i głęboko zaburzonych dzieci . W Indiach stosowany jako forma codziennej pielęgnacji .
-Jest formą przekazania szacunku dla dotyku oraz zapewnienie bezpieczeństwa i zaufania daje innej osobie możliwość otwarcia się .
-Masaż można wykonać poprzez ubranie jak i na gołym ciele , daje możliwość dopasowania go do każdego wieku bez względu na ograniczenia i sytuacje .
-Shantalę można stosować w codziennej pielęgnacji niemowlęcia .
Korzyści płynące z regularnego masażu
-Zwiększona świadomość ciała i kształtowanie schematu ciała ;
-Kontrola i planowanie ruchu , dostarcza niezbędnych informacji dotyczących skoordynowania ruchów dużej i małej motoryki ;
-Umiejętności stopniowania ruchu ;
-Kontrola napięcia mięśniowego ( wspólnie z układem przedsionkowym ).
Informator dla rodziców i dzieci z zaburzeniami rozwoju>>